Kära duktiga (stressade) semesterfirare

Om du är van att vara den duktiga, ansvarstagande, inkännande personen så vet du säkert hur lätt det är att fortsätta vara just det långt efter att det slutat kännas bra.

Du tar ansvar. Du tänker ett varv till. Du försöker göra rätt. Du tar andras börda. Du vill vara tydlig, hjälpsam och lätt att vara kring. Och allt det där är ju i grunden till ett bra samarbete och en trivsam arbetsmiljö. Problemet är bara att det så lätt glider över i något annat: att du börjar be om ursäkt när du tar plats. Du kan upptäcka det i det lilla. I sms:en och mailen.

“Jag tänkte bara lite…”
“Det här är kanske en dum idé, men…”
“Jag hann bara lite…”
“Jag vill bara förklara…”

Det går så fort, för det sitter i kroppen. Som ett gammalt sätt att försöka vara tillräcklig, rimlig, uppskattad. Det här är en glidning mot att alltid ställa upp, göra lite mycket, ta ansvar för andra. Att vara gränslös mot sig själv.

Vår sommarläxa till dig är att börja lägga märke till när du lägger in ordet ”lite” för att ta udden av det du faktiskt står för. Att våga stå i att du har tänkt klart, att detta är din åsikt, att du är färdig. För det du gör är sällan litet. Även fast du sätter gränser kommer du fortfarande vara den som inkluderar andra. För det har du tränat på hela livet.

Så vår sommarläxa till dig är enkel, men inte lätt:

Börja i det skrivna, i mejl, sms och meddelanden. Leta efter ordet ”lite”, efter ursäkten som inte behövs eller efter förklaringen som egentligen mest är ett sätt att försöka kontrollera hur du blir uppfattad.

Och ta bort den.

Det kommer vara obehagligt men också spännande. Låt det få vara ovant och öva på att stå kvar ändå. För varje gång du låter bli tränar du något nytt. Inte att bli mer kaxig, utan att bli mer grundad. Bättre själv(med)känsla. Mer trygg i dig själv.

Nästa
Nästa

Kris ser inte alltid ut som vi tror, och det kan bli dyrt att tolka medarbetare fel.