Psykosocial krishantering

Så bemöter du medarbetare i kris med kunskap, trygghet och praktiska verktyg

När en medarbetare drabbas av akut stress, sjukdom eller en livskris ställs du som chef inför stora krav – både känslomässigt och professionellt. Många upplever osäkerhet, trots vilja att hjälpa. Den här utbildningen ger dig kunskap, trygghet och konkreta verktyg för att bemöta kriser på ett mänskligt och effektivt sätt. Vi utbildar ledare i vad som händer i hjärnan och kroppen under kris, sorg och hög stress och hur du som ledare kan agera direkt, empatiskt och praktiskt.

Du lär dig:

  • Hur hjärnan utvecklas – från barndom till vuxen ålder och hur den påverkas av trauma och anknytningsmönster

  • Varför vår mentaliseringsförmåga brister i kris

  • Hur vi reagerar och agerar under krisprocessen – identifiera beteenden

  • Vilka strategier som hjälper – och vilka som inte gör det

  • Hur du stöttar både dig själv och andra i kris

Om utbildningen:

  • 3 timmar interaktiv utbildning

  • För grupper om 6–20 deltagare

  • Utbildningen följer riktlinjerna i föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2023:2) – och hjälper er att leva upp till kraven på stöd vid kris

  • Utbildningen ger dig trygghet i rollen som ledare och stärker teamets psykiska hälsa, både förebyggande och i akuta situationer

Maria Ahlin är certifierad krishanterare i Head On-metoden® (Crisos AB). Innehållet bygger på psykodynamisk utvecklingspsykologi, anknytningsteori, mentalisering och aktuell hjärnforskning. Hon utbildar ledare inom näringslivet, utbildningsväsendet och civilsamhället.